BalletFitness – nyd dig stærk og sund

BalletFitness er en virkelig skøn og alsidig måde at motionere på. Og man behøver på ingen måde at have danset ballet, da man var yngre for at være med.

Det er sådan en dejlig følelse, man har i kroppen, efter man har trænet. Man er træt i musklerne, og man er samtidig helt afspændt og afslappet. Det er, som om alle kroppens dele har fundet ind til deres rette plads.

Man er dejligt afslappet efter at have trænet balletFitness.
Man er dejligt afslappet efter at have trænet BalletFitness.

Styrkende træning – et løft til sundheden

Den BalletFitness, vi står for, fokuserer på nænsom træning, som bygger kroppen op, styrker muskler, smører leddene og giver øget smidighed. Samtidig er øvelserne til at gå til for alle lige fra første gang, man prøver dem. Derved adskiller vores balletfitness sig betydeligt fra det, man kan finde ved et opslag på internettet. Her er øvelserne ofte halsbrækkende svære, og det øger risikoen for, at man får skader. Det ønsker vi ikke for nogen. Derfor har vi tilpasset øvelserne, så alle kan være med, men de bygger stadig på alle de principper ved klassisk ballet, som giver balletdansere deres fuldendte kontrol over kroppen og dens bevægelser.


“Jeg har læst nok – lad mig komme i gang med at træne balletfitness


Sådan foregår træningen

Vores BalletFitness bygger på det, man i ballettens verden kender som stangskole. I Den kgl. Ballet (og i andre balletkorps verden over) fungerer stangskolen både som daglig opvarmning og som træning af kroppens dele og deres bevægelsesmuligheder. Det er en metode, som igennem 350 år har vist sit værd som den bedste vej til at skabe en smuk, stærk og stabil krop i balance.

En stangskole foregår altid ved en træningsbarre, og det gør vores BalletFitness også. Barren gør det nemmere at holde balancen, så man kan lægge alt sit fokus på at udføre øvelserne korrekt. Ved barren opbygger man de muskler, der er nødvendige for at opnå en god balance. Efterhånden, som musklerne, der stabiliserer kroppen, er blevet stærke, kan man slippe barren og holde balancen ene og alene med egen indre styrke – også på ét ben eller på tæer.

Træningen varer cirka 45 minutter. Dertil kommer ti minutter med strækøvelser, som giver BalletFitness en behagelig afrunding. Vores balletfitness består af omtrent 20 øvelser, som er systematisk opbygget. Det sikrer, at man undervejs styrker og smidiggør fødder, ankler, knæ, hofter, bækken, lænd, ryg og skuldre.

Barren har mange funktioner – læs her hvorfor du skal lave din grundtræning ved barren.

Sådan virker det på kroppen

Vore kroppe har mange muskler, sener, knogler og led, som har hver deres berettigelse. Når man træner balletfitness, stræber man hen imod at give plads til kroppens dele, så de hver især kan komme til deres ret. I det moderne menneskes liv sker der tit det modsatte: Enkelte muskelgrupper eller dele af kroppen bliver så dominerende, at det hæmmer andre kropsfunktioner. BalletFitness har til formål at frigøre muskler, led og sener og bringe kroppens dele i indbyrdes harmoni.


Supergod og skøn træning til dejligt beroligende musik.

Annette Gaarsdal, 51 år

Man træner de indre muskler

Det helt centrale i BalletFitness er, at man træner bugmuskulaturen særdeles intensivt. Det er en træning, mange vil genkende som coretræning, men i balletfitness foregår core-træningen ved, at man i alle øvelser bruger core-musklerne som nødvendigt fundament for at udføre øvelser korrekt. Der er ikke et særskilt fokus på at træne core-musklerne. Man aktiverer dem bare hele tiden, og det skal man selvfølgelig lære at blive bevidst om.

Med core-træningen frigør man rygsøjlen, så den kan bevæge sig dynamisk, og man får med tiden sat over- og underkrop sammen på den mest hensigtsmæssige måde, hvor overkroppen er i lige linje over underkroppen.

Balletfitness kan man dyrke på mange måder. Her foregår det på en badebro ved Sorø Sø.
BalletFitness kan man dyrke på mange måder. Her foregår det på en badebro ved Sorø Sø.

En lang række gevinster

Den systematiske træning af led, muskler og kropsdele bringer en lang række gevinster med sig. Man får bedre:

  • Kropsbeherskelse
  • Kropsbevidsthed (et bedre grundlag for at føle ejerskab over sit velbefindende)
  • ROM (Range Of Movement, dvs. bevægelighed i leddene, som er kroppens egen medicin mod gigt, og som gør vores krop funktionsdygtig, så længe vi lever)
  • Balance
  • Muskulær balance (dvs. toning, som modvirker overbelastning af enkelte muskler. Det gør vores krop langtidsholdbar)
  • Dynamisk styrke i vores rygsøjle (gør det muligt at ændre sammenfald og dårlig holdning til en god og sund holdning)
  • Grounding (god jordkontakt gennem fødderne, så vi får afskub og bruger tyngdekraften aktivt til at presse os væk fra sammenfald og hen imod forlængelse af kroppen i stedet)
  • Koordination (samarbejde mellem vores kropsdele via muskelkæder, så helheden styrkes og funktionelle bevægelseskompetencer forbedres).
BalletFitness er fantastisk grundtræning for voksne motionister – læs mere om grundtræning efter balletmetoden her.

En multivitaminpille

BalletFitness grundtræning er godt på så utroligt mange planer. Som motionsform er BalletFitness i familie med sådan noget som yoga, pilates, Qi Gong, tai chi eller Alexanderteknik, som i mange henseender gør godt for kroppen på samme måde. Det, der især adskiller BalletFitness fra disse eksempler er, at du også får pulsen op og faktisk laver intervaltræning, når du laver BalletFitness. BalletFitness er ligesom en multivitaminpille. Hvis du dyrker BalletFitness, så behøver du ikke dyrke andre former for motion. Mange vælger dog at bruge BalletFitness som sund og allround grundtræning som en god basis for at bevæge sig på anden vis – akkurat som balletdansere, som går ud på gulvet og danser ballet, når de er færdige med grundtræningen ved barren/stangskolen.


Kom videre her: