Få glade, voksne ballet-begyndere med en hjælpetræner

Brug en hjælpetræner til “follow-along” visning og fyld timen med varierede trinsammensætninger og ballettens kropsprincipper. Det er sjovt og udviklende for dine voksne begyndere, fordi en hjælpetræner giver dig ro til at guide og coache dine elever i den rigtige retning.

Som voksen nybegynder i ballet er der meget, der skal læres og huskes: Først og fremmest de ydre ting som selve trinkombinationerne og tællinger i musikken, men også de 10 kropsprincipper skal tjekkes igen og igen, når vi laver vores indre “kropsscanninger”, mens vi træner. Vores hjerner skal være allevegne, når vi træner ballet – det gælder også balletfitness – hvis vi vil opnå den slanke og stærke bodytoning, den gode kropsholdning og den veludviklede kropsbevidsthed, som ballet giver.

Hvad er de 10 kropsprincipper?

De 10 kropsprincipper beskriver den teknik som alle balletdansere bruger og som gør, at de kan udføre de mest utrolige bevægelser og se helt fantastisk smukke og graciøse ud. Kropsprincipperne udføres i “det indre rum” (dvs. inde i kroppens stabiliserende muskulatur) samtidig med at trin og bevægelser vises i “det ydre rum” (fx bensving) – så det hele sker samtidigt, men umærkeligt, hvis man betragter en balletdanser udefra.

De 10 kropsprincipper går ud på at vi …

  • udadroterer benene fra hofteleddet og lave krydsbevægelser gennem hele kroppen = kropsprincip Udadrotation & Kryds
  • mærker tyngde ned gennem skuldre og haleben (bækken) til forfod (grounding) med samtidig opspænding fra føddernes inderside op gennem ben til navle/bugmuskulatur = kropsprincip Tyngde & Opspænding
  • centrerer vores kraftudfoldelse på forsiden af kropsstammen og samtidig forlænger denne samt ekstremiteterne (ben og arme) = kropsprincip Centrering & Forlængelse
  • er tydelige i vores retninger (hoved + krop), kroppens placering i rummet samt kroppens egne linjer = kropsprincip Retning & Alignment
  • har god kontakt med underlaget under vores fødder, så vores benmuskler forlænger sig samtidig med at vi holder hofter (og skuldre) i kontrolleret ro = kropsprincip Glidning & Isolering

Balletunderviserens dilemma

Uden en hjælpetræner går der ret lang tid med meget simple trin og øvelser for de voksne begyndere, inden du som underviser ville kunne implementere nogle få kropsprincipper. Hvis dine elever er body/mind-interesserede er det måske acceptabelt (a la yoga), men dansemotions-eleverne vil hurtigt kede sig og holde op, inden de overhovedet er kommet rigtigt i gang. Og hvis du går for hurtigt frem med både trin og kropsprincipper, vil dine elever hurtigt opleve mentalt “overload” og holde op, fordi det giver dem en følelse af utilstrækkelighed. Det er kun de elever, der har lært ballet som børn, som vil kunne følge med (og så er de jo ikke voksen-begyndere og dermed ikke relevante for dette indlæg :)).

Sådan opleves begynderballet for voksne uden en hjælpetræner

Uden en hjælpetræner vil de voksne begyndere opleve langsomme, simple trinsammensætninger, som de kan overskue, men som de samtidig ikke oplever giver dem nogen særlig motion eller træning, fordi det egentlige muskelarbejde mere ligger i de 10 kropsprincipper end i selve trinene. Det er derfor de professionelle balletdansere laver de mest simple trin i deres opvarmning (dvs. stangskole/barre) fordi for dem handler den grundlæggende træning om kropsprincipperne: Det er måden at bevæge/stabilisere sig på, der tæller. Og det er følelsen af at mærke sin krop indefra, der giver velbehag og ro.

Hvordan hjælper hjælpetræneren?

Hvis du som underviser benytter en hjælpetræner til “follow-along”-visning, kan du have fuldt fokus på kropsprincipperne og frie hænder til at guide og coache hver enkelt elev i den rigtige retning, fordi du ikke samtidig skal vise trinene for eleverne. Du vil kunne fylde kropsprincipper ind i alle trin, og med din “hands-on body coaching” kunne hjælpe hver enkelt elev med lige præcis det, han/hun har brug for på et givet tidspunkt (timing er vigtig). Du får ro til at betragte dine elever og danne dig et overblik over både hele klassen og den enkelte, så du kan hjælpe og anspore bedst muligt.

Hvilken effekt vil en hjælpetræner have på dine elever?

Efter sådan en time vil dine elever være trætte i musklerne helt ind til knoglerne, og de vil samtidig være helt afspændte og afslappede. Det er som om alle kroppens dele har fundet ind til deres rette plads – den følelse kender du som underviser – og det er faktisk den følelse, der vil få dine elever til at elske dine timer og komme igen og igen. Og så det faktum at du vil have vist dem vejen til at ændre deres liv. Fordi det er det ballet kan – også selv om man er ude over den første ungdom og aldrig har udført et ballettrin i sit liv.


Hvis du er blevet interesseret i at lære mere om ballettrin, balletfitness og de 10 kropsprincipper kommer her lidt om, hvad vi tilbyder:

Vi tilbyder uddannelse både i BalletFitness (TRIN) og de 10 kropsprincipper (TEKNIK).

Al adgang til vores kurser og certificeringer sker via en BalletFitness INTRO-workshop, der er åben for alle – læs her hvornår den næste INTRO-workshop afholdes i Sorø

Hvis du har behov for en hjælpetræner, kan vi tilbyde vores virtuelle hjælpetræner, der kender alle de 19 BalletFitness-øvelser ved barren og som vises for eleverne på en skærm/en projektor i den time en BalletFitness-lektion varer. SE UDDRAG af øvelserne på BalletFitness videokanal her eller KØB hjælpetræner i månedsab. 299 kr. her eller KØB hjælpetræner i årsab. 2995 kr. her. Husk at du også kan købe øvelserne enkeltvis fra 15 kr./stk. hvis du vil have et kortere træningsprogram. Det hele findes på platformen Vimeo.com, hvor du også har mulighed for at sammensætte din helt egen rækkefølge i øvelserne.

Jeg håber at se dig på kursus – enten her i balletsalen i Sorø – eller hos jer ude i landet. Husk at benytte vores pakke-tilbud med næsten 40 % rabat samt vores EARLY-BIRD-rabat ved booking min. 14 dage før.

Mange hilsner
Charlotte de Neergaard
Udvikler af BalletFitness-systemet

Tal med mig: +45 23 24 86 12
Skriv til mig: kontakt@balletfitness.dk


PS. Fik jeg sagt, at du kan opnå forskellige certifikater alt efter din baggrund:

Som bevægelsesunderviser kan du få certifikat som BalletFitness-træner og med en hjælpetræner kan du komme til at undervise i de 10 kropsprincipper. LÆS HER hvordan du starter hold op

Som balletunderviser kan du få certifikat som BalletFitness-instruktør med mulighed for at koreografere dine egne BalletFitness-trin efter vores trin-matrix og musikdata. LÆS HER hvordan du starter hold op

Som balletudøver uden undervisningserfaring kan du få certifikat som BalletFitness-træner og med en hjælpetræner kan du komme til at undervise i de 10 kropsprincipper. LÆS HER hvordan du starter hold op

Som motionist uden undervisningserfaring kan du få certifikat som holdvært. LÆS HER hvordan du starter hold op

Hjælpetræneren står forrest og viser øvelserne i BalletFitness “follow-along”grundtræning ved barren.

Skriv gerne en kommentar