Undgå kedelige trin

Brug en hjælpetræner til “follow along” visning og fyld timen med varierede trinsammensætninger

Trinsammensætningerne skal være virkelig simple (grænsende til det ensformige) og tempoet langsomt, hvis voksne begyndere både skal kunne huske øvelsernes trinsammensætning samt tællingerne i musikken uden nogen at kigge efter samtidig. Og hvis den enkelte elev samtidig får rettet bodytoning undervejs (differentieret undervisning) – som man normalt vil opleve i balletundervisning – er der risiko for, at eleven stresser og stopper op, fordi alt for mange ting skal huskes, mærkes og gøres på samme tid.

Så uden en hjælpetræner vil de voksne begyndere opleve langsomme, simple trinsammensætninger, som de kan overskue, men som de samtidig ikke oplever giver dem nogen særlig motion (pga. at begynderne endnu ikke har tilegnet sig “opspændings”-metoden). For body/mind-eleverne er det måske acceptabelt (a la yoga), men dansemotions-eleverne vil kede sig.

Med en hjælpetræner til “follow-along”-visning udnyttes ballettens varierede trinprogram til fulde, så deltagerne oplever både langsomme “body-mind”-øvelser (low impact) såvel som friske cadio-øvelser (high impact), der øger pulsen og giver ekstra sved på panden.

Med en hjælpetræner får underviseren samtidig mulighed for at betragte deltagerne nøje og danne sig et overblik over, hvilket niveau de hver især er på og hvilke udfordringer, de hver især har. Dermed er grundlaget lagt for, at den enkelte begynderelev kan få den bedst mulige hjælp og det størst mulige udbytte af træningen (læs mere i indlægget “Giv deltagerne den fulde værdi af undervisningen”).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *